הלכות מעניינות - האם מותר להעתיק תשובות במבחן בגרות?

האם מותר להעתיק תשובות במבחן בגרות?

נשאלתי אם מותר להעתיק תשובות במבחן בגרות וכדומה, והשבתי, שיש לאסור שמלבד שהוא גניבת דעת לכולי עלמא אף לישראל, בנוסף לרוב הוא גונב ממון של אחרים בכך, ובכל אופן אסור למורים והמורות לענות לתלמידים את התשובות וללמדם בכך לגנוב דעת הבריות.

מקורות

הנה האגרות משה (חושן משפט חלק ב סימן ל) נשאל בנ"ד באיסור גניבת תשובות לשאלות מבחני הסיום שעושה המדינה, והשיב, שדבר זה אסור לא רק מדינא דמלכותא אלא מדין התורה, ואין זה רק גניבת דעת שג"כ אסור כדאמר שמואל (בחולין צד.) שאסור לגנוב דעת הבריות ואפילו דעתו של עכו"ם. וכ"ש הכא שהוא גניבת דעת לכולי עלמא אף לישראל, אלא דהוא גם גניבת דבר ממש דהא כשירצה לפרנסתו במשך הזמן להשכיר עצמו אצל אחד לעבוד בעסקיו ורוצים ברוב הפעמים במי שגמר היטב למודיו דחול והוא יראה לו התעודה איך שגמר בטוב ועל סמך זה קבלוהו שזהו גניבת ממון ממש וכו', וממילא ודאי אסור אף למחשבתו שירויח עי"ז בלמוד התורה, שגם בשביל למוד התורה אסור לגנוב. יעו"ש. וכ"כ בשו"ת משנה הלכות חלק ז (סימן רעה) ויתרה מזו אילו יתברר לראובן שהטעהו יכול להוציא ממונו בדיינים נמצא שמה שהוא מטעה את הבית ספר גם מטעה הבעלים שלוקחים אותו והוא גונב ממון של אחרים. אמנם היכא דאינו נוגע רק לענין של כבוד וכיוצא בו אז אינו אלא כעין גניבת דעת ואולי פחות מזה. וצ"ע. ע"ש. ויע"ע בירחון בית הלל (גליון יג עמוד סה).

וראיתי להעתיק כאן מה שהובא בספר אשכבתיה דרבי חלק ב' (עמ' נח), שנשאל הסטפיילר האם מותר להעתיק במבחן הסקר, והאם מותר לשאול את המורה מה צריכה להיות התשובה לשאלה זו או אחרת. וכאשר שמע זאת הזדעזע כל כולו איך יתכן הדבר, איך יתכן שכעבור שמונה שנים בבית יעקב, כעבור שמונה שנות חינוך לאמת, ועכשיו חדשיים לפני תום התקופה נציב בפני הבת דוגמא לשקר, לא יתכן כדבר הזה, משום כך לבד יש לאסור את עריכת הסקר. שאלתי אם נאסור את המבחן יבואו הורים בטענות שגרמנו להם הפסד מרובה, ענה לי עלי ועל צוארי. יעו"ש. יוסף חכם וילמד לקח.

 

 

כתב וערך:

הרב אשר שקאני שליט"א

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות