הלכות מעניינות -  האם מותר להכין עוגת שכבות בשבת?

 הכנת עוגה קרה בשבת

שאלה: האם מותר להכין עוגה קרה של מילפה בשבת (שכבות בצק עלים האפויות לפני שבת, וביניהם קצפת) וכן עוגה קרה של ביסקויטים עם שכבות קצפת ביניהם, האם יש בזה משום איסור של בונה בשבת? והאם בכלל יש דין בונה באוכלין או מכה בפטיש ביצירה כזאת?

תשובה: ההלכה היא שמותר להכין עוגות כאלו ביום שבת ואין בזה לא איסור של בונה ולא משום מכה בפטיש, וכל זה בהכנה כמובן ללא פעולה האסורה כגון בישול אלא בהכנה קרה. ונבאר את מקורות ההלכה:  

בונה באוכלים – נכון יש מושג של בונה באוכלין, ולכן אסור לגבן את הגבינה ביום שבת, ופעולה זו היא תולדה של בונה, כך מבואר בגמ' במסכת שבת (דף צה עמוד א), והיא הלכה פסוקה ברמב"ם (הלכות שבת פרק ז, הלכה ו) וכ" כל הפוסקים. מכאן כתב השמירת שבת כהלכתה (פרק יא, הלכה יא) שאין להכין עוגת שכבות בצורה מסויימת משום איסור בונה, ומקורו מדברי המג"א (בסי' שמ, ס"ק יג) שכתב להסביר את ההבדל בין מי שמדבק תאנים אחת לשניה שיש בזה מעמר (שו"ע שם סעיף י) לבין המגבן את הגבינה שהוא משום בונה, ומחלק שכל איסור בונה באוכל הוא דוקא כאשר עושה לו צורה מסויימת. ולכן לשיטתו יש לאסור הכנת עוגות אלו.

שיטתו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בחזון עובדיה ח"ד (עמ' רעז – רעט) שמבואר בראשונים, שאין בניין בכלים ואם כן כיצד יש בניין באוכלין? אלא שאיסור לגבן גבינה הוא מכיון שהאדם עושה דבר מתחילה ועד סוף ולכן חייב. כך כתוב הרשב"א והמאירי – ולפי זה מותר להדביק אוכלים זה לזה בצורה מסויימת, ולא כמו שכתב השמירת שבת כהלכתה. ועוד שאינו עשוי אלא לשעה. לכן יש להקל בזה.

לעניין מכה בפטיש באוכלין – המשנ"ב (בסי' שיח, ס"ד בביאור הלכה) מסיק שאין מכה בפטיש באוכלים, וכך פסק מרן בחזון עובדיה ח"ד (עמ' רצא – שו) באורך וברוחב וכך הסכימו רוב ככל גדולי הפוסקים, ולכן מותר להניח פרוסות לחם על פלטה להופכם לצנימים.

כתב וערך:

הרב יובל אברהמי שליט"א

דיין בבית דין "צדק ומשפט" אשדוד.

וראש כולל "זוהר התורה"

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות