שאלה: האם מותר להניח תפלין דר"ת בחזרת הש"ץ?

הלכות מעניינות - האם מותר להניח תפלין דר"ת בחזרת הש"ץ? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: בדבר זה כתב הפמ"ג (מש"ז, סי' לד סוף סק"ב) חדשים מקרוב חולצין תפלין דרש"י לאחר קדושת י"ח, ומניחין תפלין של ר"ת. ומלבד שעושים שלא כדין המבואר (סי' כה סי"ג), גם צריך לכוין בחזרת הש"צ ולא לעסוק בדבר אחר. ולא רציתי לשאול אותם כלל ואיני רוצה בתירוצם. ע"כ. והובא להלכה במשנ"ב (סי' לד ס"ק יד). ע"ש. הרי שכתב מפורש שלא להניח תפלין דר"ת בחזרת הש"ץ. (וראה ביביע אומר חאו"ח סי' ג אות ב מש"כ על דבריו). וביביע אומר שם הוסיף בשם שו"ת פרי השדה ח"א (סי' טו אות ד), שגם כן לפקפק על המניחין תפלין דר"ת בחזרת הש"צ, שמכניסין עצמם לענות אמן בין תש"י לתש"ר דר"ת לכתחלה, ואינו נכון להפסיק ביניהם. וכמ"ש החיד"א בשו"ת חיים שאל (סי' א). וכן אם אינם עונים אמן, הרי הם מבטלים אמן לכתחלה. ע"ש. ואם סיים לפני שהש"צ סיים, יכול להניח אז תפלין דר"ת קודם שיתחיל הש"ץ את החזרה כמבואר ביביע אומר (שם אות ב). הלכך להלכה אין להניח תפלין דר"ת בחזרת הש"ץ אלא אם סיים תפילת שמונה עשרה לפני שהש"ץ סיים, יכול להניח תפלין דר"ת לפני שיתחיל הש"ץ החזרה. ואם לא, יניחם לאחר תפילת שמונה עשרה לפני אשרי (כמו שנהג מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל) או לאחר מכן, לפי מסת הפנאי.

ודע כי מרן הראשון לציון גאון ר' יצחק יוסף שליט"א אמר בשיעורו השבועי במוצ"ש פ' בא כי אפשר להניח תפלין דר"ת לפני התפילה כאשר אדם נצרך לזה, ולאחר מכן יניח תפלין דרש"י ויתפלל עמהם, וכך לא יצטרך להתעכב אחר התפילה להניחם.

 

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות