שאלה: אנו עוסקים בבניית בתים, כאשר אנו בונים בית הכסא פעמים ואנו נצרכים לשתות בתוך בית הכסא  שהוא בבנייה ועדין לא השתמשו בו כלל וגם אין בו אסלה וכו', האם מותר לברך שם?

הלכות מעניינות - האם מותר לברך בשירותים חדשים שעדין לא נעשה בהם שימוש? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: בדין זה הסתפקה הגמ' במסכת ברכות (כו.). ולענין הלכה הוא מחלוקת בראשונים דעת הראב"ד הרי"ף ורבינו יונה שמותר לקרוא בתוכו. ואילו דעת הרמב"ם והרא"ש שאסור לקרוא בתוכו. ומרן בש"ע (סי' פג ס"ב) כתב, הזמינו לבית הכסא ועדין לא נשתמש בו מותר לקרוא כנגדו אבל לא בתוכו. ע"כ. ופסק כדעת הרא"ש והרמב"ם. והטעם שאסור לקרוא בתוכו מדרבנן דהוי לה בזיון גדול לקריאת שמע או לתפילה. ובשו"ת אור לציון (ח"א סי' א ד"ה תדע) כתב שהטעם שאסור לומר דברים שבקדושה במקום שהזמינו לבית הכסא, הוא לפי שאיסור אמירת דברים שבקדושה בבית הכסא אינו רק משום הטינופת והזוהמא הנמצאת שם, אלא עיקרו משום שהוא עשוי לקבל את מותרי האדם ושורה בו רוח רעה והחיצונים נדבקים שם, וכשאדם מזמין מקום מסויים לבית הכסא, אף על פי שעדיין אין טינוף, מכל מקום כבר שורה בו רוח רעה על ידי הזמנתו ודיבורו. ע"ש. אולם מדברי מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (יביע אומר ח"ט סי' קח אות מד) מתבאר שלא מסכים עם טעם זה. ע"ש [ובמ"ב (שם ס"ק ח) כתב בשם הלבוש שאפילו בדיעבד אם קרא והתפלל לא יצא. ע"ש. ואמנם ראה בכה"ח (שם ס"ק ה) שכתב שמכיון שנחלקו הראשונים האם מותר לקרוא בתוכו בדיעבד אינו חוזר להתפלל רק חוזר לקרוא ק"ש ללא ברכותיה, ע"ש. וראיתי לאחד מן המחברים שכתב שיחזור להתפלל בתנאי דנדבה והעיר על כה"ח מדוע לא כתב כן שרי נחלקו בזה הראשונים]. הלכך להלכה אין לברך בתוך מקום המיועד לשירותים אף שלא התקינו עדיין את האסלה וכו'. ומי שברך שם, יצא ידי חובה בדיעבד, ולא יחזור לברך.

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות