שאלה: שנים שגרים באותו בית וכל אחד אוכל משלו דהיינו שכל אחד קונה אוכל לעצמו ומשלמים שכירות חצי חצי האם כל אחד ידליק או אחד ידליק וחבירו ישתתף עמו בפרוטה?

הלכות מעניינות - שנים הגרים יחד באותו בית האם שניהם צריכים להדליק? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: הביאור הלכה (סי' תרעז ד"ה עמו) כתב בשם הפרי מגדים (אשל אברהם ס"ק ג) שכתב בנדון דידן דאפשר דמדינא כל אחד צריך להדליק בשלו ושאני אורח שהקלו בו משום שאינו בביתו ואין שמן מצוי אצלו או משום שאורח טפל לבעל הבית שסמוך הוא על שולחנו, מה שאין כן בנדון דידן שכל אחד אוכל משלו. ולאחר מכן הביא שוב את דברי הפמ"ג (שם אות ח) שחולקים בזה הלבוש והפרי חדש. שהלבוש כתב ששורת הדין הוא שאפילו אנשים הרבה הדרים בבית אחד יכולים כולם להשתתף בשמן ולצאת בנר אחד, אבל להידור מצוה, נוהגים כל אחד להדליק בפני עצמו. והפרי חדש כתב, לענין בן אצל אביו, שכל שאינו סמוך על שולחן אביו והם חלוקים בעיסתם אע"פ שנכנסים בפתח אחד לא מהני שיתוף וכל אחד צריך להדליק. ואחר כך הביא שהוא מחלוקת המגיד משנה (פ"ד מהלכות חנוכה) שסובר שצריך לברך, ששם כתב, שני בני אדם שחלוקים בעיסתם ואינם סמוכים על שלחן אחד, אינם יכולים להשתתף יחד ולהדליק נר אחד. ע"ש. והשיבולי לקט (סי' קפה בשם רבותינו) שסובר שאין צריך לברך. ע"כ. והטור (סי' תרעז) כתב בשם רב שר שלום, אנשים הרבה הדרים בחצר אחת, שורת הדין שמשתתפים כולן בשמן ויוצאים כולן בנר אחד, אבל להידור מצוה כל אחד ואחד מדליק לעצמו על פתח ביתו. ע"כ. ואם כן כל שכן שדרים בבית אחד. שו"ר להגאון הרב בן איש חי בספרו (פ' וישב ש"ר אות יז) שכתב, הגרים יחד בדירה אחת ואינם סמוכים על שלחן אביהם ואוכלים כל אחד בפני עצמו ישתתפו כולם בפרוטה כדין אכנסנאי וידליקו כל אחד ביומו. ע"כ.

ומכל הנ"ל מוכח שאין הכי נמי אם ירצה יוכל להדליק לבדו ולא להשתתף בפריטי ואדרבא אם יעשה כן נראה שיוצא לכל הדעות. וכן מוכח מדברי הרמ"א (סי' רסג ס"ח). ע"ש. וכן כתבנו באיזה מקומן שאכסנאי יכול שלא להשתתף בפרוטה ולהדליק בעצמו. ואם כן להלכה גם כאן יוכל להדליק בעצמו ולא להשתתף ובזה יוצא ידי חובה לכל הדעות. כנ"ל.

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות