שאלה: בירך על נרות חנוכה ולפני ההדלקה נשפך השמן, האם יחזור לברך?

 

הלכות מעניינות - בירך על נרות חנוכה ולפני ההדלקה נשפך השמן, האם יחזור לברך? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: הנה מצינו כעין זה בש"ע (סי' רעא סט"ו) וז"ל, קידש, וקודם שיטעום הפסיק בדיבור, חוזר ומברך בפה"ג ואין צריך לחזור ולקדש. וה"ה אם נשפך הכוס קודם שיטעום ממנו, יביא כוס אחר ומברך עליו בפה"ג, וא"צ לחזור ולקדש. ע"כ. והגר"א שם ציין לש"ע סי' רו (ס"ו) דשם מבואר גם שאם בירך על פרי ונפל מידו ונאבד או נמאס צריך לחזור ולברך. ע"ש. ואם כן לכאורה גם בנדון דידן יחזור ויברך. וראיתי סברא שמכיון שנשאר מעט שמן בפתילה לא יברך דהברכה חלה על המעט הזה דהרי לחד לישנא בגמ' (שבת כא:) אין השיעור מעכב. ויש להקשות אם כן גם ביין אפשר לומר סברא זו שנשאר מעט יין בכוס ועליו תחול הברכה, אלא ודאי דמוכח שהוא כמאן דליתא דמי. אלא אם נאמר שיין הדבוק בכוס גרע טפי. ועי' במ"ב (סי' ח ס"ק מא) שכתב דאם ברך על הטלית ונפלה מידו לא יברך שוב שמגביה ולבשו, ואף אם נפסלו ציציותיו והיה לו ציציות מזומנים ותיקנם מיד אין צריך לברך שנית דכיון דעדיין לא עשה מצוותו לא הסיח דעתו. ע"כ. אם כן ה"ה בשמן, ואין צורך לתירוץ שעדיין יש שמן בפתילה וכו'. וראה עוד במ"ב (סי' כה ס"ק נ) כעין זה. וראה עוד במ"ב (סי' תקפה ס"ק ד) וסי' קמג (ס"ק כ) ושם בשער הציון (ס"ק כ) ובמ"ב (סי' יט ס"ק כג) ובבאור הלכה (סי' כה סי"ב ד"ה מהדק). ולכן נראה דלהלכה לא יברך אלא יוסיף שמן וידליק.

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות