שאלה: עלון של מסיונרים שיש בו שם ה' המפורש (ככתבו), האם הוא צריך גניזה?

הלכות מעניינות - עלון של מסיונרים שיש בו שם ה' המפורש, האם צריך גניזה? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: בגמ' (שבת קטז. גיטין מה:) מובא שספר תורה שכתבו מין (אפיקורוס) ישרף. וכ"פ בש"ע (יו"ד סי' רפא ס"ב). ואמנם כמה פוסקים כתבו שכל מה שמדובר שספר תורה שכתבו מין ישרף היינו שכתב בכתב ידו אבל אם הדפיס את הספר ואינו בכתב ידו, חשיב כח כוחו ולא מתייחס למעשה המין. ופעמים שבכלל לא מדפיסים את זה במעשי ידיהם אלא שולחים את זה לבית הדפוס ובעלי הדפוס טרודים בעבודתם ואינם מתכוונים לעבודה זרה (שו"ת מהר"מ שיק או"ח סי' סו ועוד). וע"ע בפתחי תשובה (יו"ד סי' רפא סק"ב) שהביא בשם הרדב"ז (ח"ב סי' תשעד) שכתב שספר תורה שכתבו אותו הקראים לא ישרף וכל השורפו עובר על "לא תעשון כן" וכו', אלא טעון גניזה ואסור לקרוא בו. ע"ש. ועי' בשד"ח (מערכת ד כלל לח) דמוכח שאפשר לגנזם. גם בשו"ת שבט הלוי (ח"ג סי' קמה) כתב שיגנזם. וכ"כ עוד כמה פוסקים. ואמנם בשו"ת אגרות משה (חיו"ד ח"ב סי' קלז) דן בספרי מינות הנדפסים שהרי המדפיס אינו יודע כלל מה הוא כותב בהדפסתו ואין להחשיב זה לכתיבת מין אלא הוא כנכתב ממילא בלא כוונה כלל. וכתב דכיון שבצד אחד מזה כתובים הפסוקים והשמות ובצד השני כתובים דברי מינות נמצא שהוא בזיון היותר גדול להפסוקים והשמות להיות כתובים שם, ואף אם יגנזו אותם הרי יהיו נכתבים במקום חרוף וגדוף לכן צריך לשרוף כל הספר שלהם אף שישרפו ממילא גם הפסוקים והשמות דהרי נמצא שהשרפה אדרבה הוא כבוד להשמות שנכתבו שם שיסולק הבזיון. ע"כ. וכסברתו כתבו עוד כמה פוסקים. ולענין הלכה עלון של מסיונרים שיש בו שם ה' המפורש (ככתבו), אם אפשר לקרוע את השמות הכתובים בו ולאבד את השאר, יש לעשות כן. ואם אי אפשר יגנזו את כל העלון (ויש אומרים שצריך לשרוף את כל העלון על כל הכתוב בו, והעושה כן, יש לו על מי שיסמוך). [ועלון זה אסור בטלטול בשבת והוא מוקצה].

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות