הלכות מעניינות - האם מי ששתה משקאות קלים מצטרף לזימון - הרב אושרי אזולאי

שאלה: האם מי ששותה קולה, שאר משקאות קלים או תה קר בשיעור רביעית, מצטרף לזימון?

תשובה: הנה עצם השאלה נובעת ממה שכתב בש"ע (סי' קצז סעיף ב) תשעה שאכלו דגן ואחד אכל כזית ירק, מצטרפין להזכיר שם, ואפילו לא טיבל עמהם אלא בציר או לא שתה עמהם אלא כוס אחד שיש בו רביעית מכל משקה וחוץ מן המים, מצטרף עמהם, והוא שיהיה המברך אחד מאוכלי הפת וכו'. ע"כ.  והספק הוא האם קולה, מיץ תפוזים וכדו', נכלל בכלל שאר משקין או בכלל מים. והנה מבואר בב"י דמים לא מזינים (כמבואר בעירובין כו:) ולכן לא חשיבי להצטרף, ומשמע שכל דבר שמזין כן מצטרף ואם כן קולה וכו', שיש בהם סוכר ומזינים חשיבי להצטרף. בשו"ת תשובות והנהגות (ח"א סי' קפג) כתב שאפשר לצרף מי ששותה תה בשיעור רביעית לזימון (ועי' בספר וזאת הברכה עמ' 130 שכתב בשמו שבמשקאות קלים אין לצרפו לזימון. ע"ש, ויש להבין מה החילוק בין תה לשאר משקאות קלים). ע"ש. ובפרט שיש לצרף ד' המ"א (שם ס"ק ו) שסובר שגם במים מצטרף ופסקו כמוהו כמה אחרונים, ואף דלא קיימא לן הכי משום שדעת השלחן ערוך שבמים לא מצטרף וכ"ד כמה מגדולי האחרונים מכל מקום בקולה וכדו', שמזין אפשר להצטרף. והנה בערוך השלחן (שם ס"ק ה) סובר שהטעם שמים לא מצטרף משום שאין להם חשיבות. ע"ש. ואולי כוונתו דמשום שלא מזינים אין להם חשיבות. על כל פנים כתב שם שהשותה מים מתוקים מצטרף לזימון. וכ"פ בספר שערים המצויינים בהלכה (פמ"ה סקי ו) ובספר משיב הלכה (ח"ב). ואמנם בשו"ת אור לציון (פמ"ו לב) דעתו שאין מצטרף משום שתה קפה ושאר משקים הממותקים עיקרם מים לכן לא חשיבי להצטרף (ושם בפרק מו הל' לב סובר שבמיץ פירות טבעי כן מצטרף. ע"ש). וכ"נ מד' הקובץ תשובות להגרי"ש אלישיב זצוק"ל (ח"א סי' כב). וכ"כ בשו"ת שערי יושר (ח"ב סי' לא) בשמו. ובספר וזאת הברכה (שם) כתב שהגר"י פישר סובר שלא מצרפים לזימון מי ששותה משקאות קלים, והגר"מ אליהו זצ"ל סובר שכן מצרפים [ומה שחילק שם בספר וזאת הברכה בין תה לשאר משקאות קלים, קשה להולמו, וכן ראיתי בשערי יושר (שם) שהעיר עליו כן. וכ"פ שם שמצטרף אם שותה תה או משקאות קלים בשיעור רביעית והמצרפו גם לעשרה שיש בו שם ומלכות, יש לו על מה שיסמוך. ע"ש]. ועי' ברבבות אפרים (ח"ח סי' שח)  [ויש להסתפק במי סודה לפי השיטות שתה וקפה מצטרפים, ואכמ"ל]. ואמנם בספר הלכה ברורה (ח"י עמ' צח) כתב, שאם שתה משקה חשוב כגון שכר, יין, חלב או מיץ פירות טבעי בשיעור רביעית מצטרף לזימון, אבל אם שתה משקה קל כגון לימונדה, קולה, תה וקפה אפילו ששתה רביעית אינו מצטרף לזימון. ע"ש בטעמיו. ולכאורה יש ס"ס לצרפו לזימון במשקאות קלים אלו דשמא גם במים מצטרף לזימון וכדברי המ"א, ואם תמצי לומר שאינו מצטרף לזימון שמא שאר משקים מצטרפים לזימון וכדברי הנ"ל. ובפרט לשלושה שאין בו הזכרת שם שמים. ונראה שלענין הלכה אם שותה מיץ פירות טבעי, חלב, שכר או יין בשיעור רביעית מצטרף לזימון בין בשלשה בין בעשרה. והשותה משקאות קלים כגון קולה, תה וכדומה בשיעור רביעית, מעיקר הדין יכול להצטרף לשלשה. אמנם לעשרה יש להימנע. וגם לשלשה המחמיר שלא לצרפו עד שישתה יין, שכר, חלב או מיץ פירות טבעי בשיעור רביעית תבוא עליו ברכת טוב.

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות