האם מותר לכבד את המלוה בהדלקת נר חנוכה?

הרב משה יוסף מחבר הספרים 'ראש יוסף' הלכות ריבית ושו"ת

שאלה

יעקב שהוא גבאי בית כנסת קיבל הלואת גמ"ח לטובת עצמו מאחד המתפללים הקבועים בקהילתו, וכיון שימי החנוכה מתקרבים גמלה ההחלטה בליבו לכבד את המלוה בהדלקת נר החנוכה בבית הכנסת, כדי להוקיר לו טובה. האם הדבר מותר.

דיני ממונות - האם מותר לכבד את המלוה בהדלקת נר חנוכה? הרב משה יוסף     - element5-digital-ud1y-ke-4rq-unsplash.jpg

תשובה

המקבל הלואה מחברו כל זמן שכסף ההלואה עדיין בידו, אסור לו לכבד את המלוה יותר ממה שהוא מכבד שאר בני אדם. ולכן גם בכיבוד כזה של הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת כיון שאין אפשרות לגבאי לכבד את כל מתפללי בית הכנסת, נראה הדבר שמקדים אותו בגלל שהלוה לו, ולכן צריך להימנע מלכבדו בזה כל זמן שההלואה עדיין בידו. 

נימוק התשובה

הש"ך יורה דעה סימן קס"ו (סק"א) הביא מדברי המהרש"ל (סי' י"א) שכתב על מי שלוה מחבירו שאינו רשאי לכבדו במצוה כגון לקרותו לספר תורה או לקנות לו גלילה, אף על פי שהוא יודע בעצמו שבלאו הלואה נמי עביד ליה, אפ"ה מאחר שאוושא מלתא דומה הדבר לנותן לו לדור בביתו חינם שהוא דבר של פרהסיא דאסור. ובוודאי שהוא כתב את הדברים על בית כנסת פרטי שאין דרך לכבד אחרים, וכיון שהוא מכבדו הרי זה כמי שנותן לו ריבית על מה שהלוה לו. אבל לענין כיבוד בבית כנסת ציבורי כיון שרגילים לכבד את כולם הדבר פשוט שמותר לגבאי בית הכנסת להמשיך ולכבד את מי שהלוה לו אם עושה כן על פי סדר, ובצורה שלא נראה שמכבדו יותר מכולם. והרי הכיבודים של בית הכנסת אינם באים מיד הגבאי, אלא הוא רק ממונה על הסדר, ולאו איהו יהיב ליה, לכן יכול להמשיך ולכבד את המלוה שלו על פי הסדר.

אלא שיש כיבודים שאין דרך בני אדם לתת לכל אחד וכמו לכבד בסנדקאות, שרגילים לכבד בכך רק את אבות המשפחה או אדם המפורסם בחשיבותו, ואם הוא יכבד את מי שהלוה לו אפילו שלא יאמר כן בפירוש, יהיה הדבר ניכר שזה בגלל ההלואה. ולכן אסור לכבד בזה את מי שהלוה לו אם אינו אביו או רבו. וכמו כן בכיבוד של הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת אם רגילים לכבד בזה רק אנשים מסויימים ולא לכל אחד, אסור לו לגבאי לכבד בזה את מי שהלוה לו גם אם אינו מזכיר כלל את ענין ההלואה.

ומכל מקום אחר שכבר החזיר את ההלואה מותר לגבאי להעדיף את מי שהלוה לו ולכבד אותו בכל מיני כיבודים, ואין זה בכלל ריבית מאוחרת, אלא כשעושה כן בזמן החזרת הכסף, אבל אחר שעבר זמן, אין לחשוש עוד לריבית מאוחרת, ובפרט כשאינו אומר בפירוש שהוא בגלל מה שהלוה לו. וכמו שביארנו שיעור זמן האיסור בספר ראש יוסף (סימן קס סעיף ו).  

ספרים: הרב משה יוסף

ראש יוסף

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות