שאלה:

אדם שהלך לנפוש בבית מלון או בצימר לכמה ימים וכשהגיע גילה שאין שם מזוזות, האם מותר לו לשהות במקום.

אקטואליה בהלכה - אדם הגיע למלון או לצימר וגילה שאין שם מזוזות מה יעשה? הרב תמיר אסולין  - 25454542222.jpg

תשובה:

אדם השוכר צימר או חדר במלון או דירת נופש בחוץ לארץ, אם הוא פחות משלושים יום, הרי הוא פטור ממזוזה. ואם הוא לאחר שלושים יום, מן הדין פטור ממזוזה, אבל ראוי להניח שם מזוזה בלי ברכה, אבל אם נקלע למקום שאין בו מזוזה יכול לדור שם ואינו צריך לטרוח לחפש מזוזה.

ואם הוא שוכר בארץ ישראל, פחות משלושים יום, מן הדין פטור ממזוזה, אבל ראוי להחמיר להניח מזוזה בלא ברכה. ומ"מ אם נקלע למקום שאין בו מזוזה, אין צריך לטרוח לחפש מזוזה. ואם הוא שוהה יותר משלושים יום, צריך לדאוג לקבוע שם מזוזה, ומ"מ לא יברך על קביעת המזוזה.

ובכל אופן הדבר חשוב לשהות במקום שיש בו מזוזה, לפי שהמזוזה שומרת ומגינה על האדם מן הפורענות.

מקורות

על פי המבואר בשו"ע ביורה דעה סימן רפו סעיף כב ששוכר בית בחו"ל פטור ממזוזה. והדר בפונדק בארץ ישראל פטור ממזוזה עד שלושים יום.

ולפי מה שעולה מדברי האחרונים מלון או צימר דינם כפונדק שבארץ ישראל פטור ממזוזה עד שלושים יום. ובחו"ל פטור לגמרי. וכפי שהארכנו בזה בתשובה.

עוד יש להוסיף בכל זה, דאף במקומות שפטור ממזוזה מן הדין, אפשר דאם מניח מזוזה יש בה את סגולת השמירה של המזוזה וכדמוכח מכמה מקומות, דהנה בטור בסימן רפה כתב וצריך ליזהר בה מאוד כמו שאמרו חז"ל כל מי שיש לו תפילין בראשו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא מפני שיש במזוזה יחודו של הקב"ה ותמיד בבואו ובצאתו יזכור יחודו של הקב"ה ויתן יראתו על פניו לבלתי יחטא, וכל הזהיר בה יאריכו ימיו וימי בניו וכו', וגדולה מזו שהבית נשמר על ידה כמו שדרשו בפסוק ה' שמרך וגו' מלך בשר ודם מבפנים ועבדיו שומרין אותו מבחוץ ואתם ישנים על מטותיכם והקב"ה שומר אתכם מבחוץ, ועל כן נתינתה בטפח החיצון שיהא כל הבית לפנים הימנה ובשמירתה, ומ"מ לא יהא כוונת המקיימה אלא לקיים מצות הבורא יתעלה שצונו עליה, עכ"ל. ויש להסתפק אם סגולת המזוזה מועלת רק שחייבים במזוזה, או אף שאין חייבים בה וכגון במקומות הפטורים. ובמקו"א הארכנו בזה שבדבר זה נחלקו הפוסקים, ועל כן רשאי להניח באלו המקומות שיתכן וירויח בזה שמירה מן המזיקים.

לתגובות והערות:  [email protected]

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות