בין המיצרים ותשעה באב
הלכה יומית - הרב ירון אשכנזי - דיני ברכת שהחיינו בימי בין המיצרים
כ"ח תמוז התשע"ז
22.07.2017
1032 צפיות
ברכת שהחיינו
- יש אומרים שטוב ליזהר מלומר שהחיינו בבין המצרים על מלבוש או שאר כלים. ויש מקילין בזה. ומ"מ יש להחמיר. שו"ע (סי' תקנא סע' יז) משנ"ב (ס"ק צח) וחזו"ע (עמ' קכט). וממילא לא ילבש הבגד. משנ"ב (ס"ק צט). ובטעם האוסרים יעויין בספר חסידים (סי' תתמ) ובמ"א (ס"ק מב) דכיון שהזמן ההוא זמן פורענות אין לברך שהחיינו לזמן הזה" (ועי' בס"ח שמבואר שאין בזה איסור אלא מדת חסידות ועי' באבנ"ז (סי' שכח). ועי' במהרי"ל (סי' לא) ובביאור הגר"א (שם). ויוצא שהאיסור הוא מחמת הברכה ולא מחמת עצם אכילת הפרי. אולם בשו"ת פלא יועץ (ח"ב סי' כח) הביא בזה מח' ונקט כהמחמירים שהאיסור הוא בעצם אכילת הפרי.
- מותר לחדש נעלים עד ראש חודש כיון שלא מברכים עליהם שהחיינו, ואפי' אחר ר"ח אב מותר לנעול נעליים חדשות. עי' במשנ"ב (ס"ק מז וס"ק מה) שכתב להחמיר שלא לנעול נעליים חדשות אחר ר"ח אב, אמנם הגרב"ץ אבא שאול בשו"ת אור לציון (פכ"ז סוף אות א') פסק דמותר לנעול נעליים חדשות ואפי' בשבוע שחל בו תשעה באב, משום שאינן בכלל בגד מכובס ואין מברכים עליהן שהחיינו כמ"ש בסי' רכג (סעי' ו'). אמנם ודאי שאסור לקנות נעליים חדשות מר"ח אב, כמ"ש בסי' תקנא (סעי' ז') "י"א שאסור לתקן בגדים חדשים ומנעלים חדשים בשבת זה, ויש להחמיר בזה מר"ח". וכתב על זה הרמ"א "וה"ה דאסור לקנותן".
- דין ברכת שהחיינו על פרי שווה לברכת שהחיינו על מלבוש וכדומה המבואר לעיל, ולמעשה נוהגים להמנע מלברך, ועל כן לא יאכל בימים אלו פרי שמברכים עליו ברכת שהחיינו. כ"פ המשנ"ב (ס"ק צט). ומ"מ פרי שלא ימצא אחר ט' באב, מותר לברך ולאכלו בבין המצרים. כ"כ הרמ"א (סי' תקנא סע' יז) וכ"פ מרן הגרע"י בחזו"ע (עמ' קלו). ואם יכול לשומרו במקרר, ישמרנו עד לאחר ימי בין המיצרים. ואם נשמר עד השבת הקרובה בלבד, ישמרנו עד לשבת. כן כתב באור לציון (ח"ג פכ"ה אות ג).
כתב וערך:
הרב ירון אשכנזי שליט"א