הושענא רבה ושמחת תורה - הרב דוד יעקב
הושענא רבה ושמחת תורה
יום השביעי של חג הסוכות נקרא יום "הושענא רבה" ומנהג ישראל להיות ערים בלילה זה. ומרבים בו בלימוד תורה ובתפילה, ומרבים בסליחות ותחנונים (חזו"ע עמ' ת"מ).
מעלת ליל הושענא רבה
כתוב בשבולי הלקט (סימן שע"א): יום הושנא רבה הוא יום חתימת הדין והכל הולך אחר החיתום. וכן כתב באורחות חיים שיום הושענא רבה הוא תכלית הכפרה, וכן כתב בשער הכוונות (דרוש ו') וז"ל: אמיתות הענין הוא שעיקר הדין נידון ונגמר בחצות הראשון של ליל הושענא רבה, ואז בחצות הלילה נגמר החותם להחתם במלכות שבה נגמר הדין. ולכן חכם עינו בראשו לאזור כח ולהזדרז לקרות את התיקון ולקרות תהילים בלילה זה ועיקר התיקון הוא עד חצות הלילה.
קשה לו להיות ער כל הלילה
מי שקשה לו להיות ער כל הלילה, עדיף שיהיה ער בתחילת הלילה עד חצות ואחר כך ילך לישון מאשר לישון עד חצות ואז לקום וללמוד, לפי שבחצות הלילה הוא זמן מסירת הפתקים. ויתחיל את הלימוד מוקדם, כדי שיספיק ללמוד עד חצות (הליכו"מ עמ' תק"ה).
קריאת שמע
לפי רבותינו המקובלים יש לומר קריאת שמע סמוך לחצות הלילה אף שלא ישן כלל, וכן יש לעשות בליל הושענא רבה לומר קריאת שמע עם כל הפסוקים סמוך לחצות הלילה, ולא יאמר ברכת המפיל (הליכו"מ עמ' תק"ו).
נטילת ידיים וברכות השחר
מנהג בני ספרד ליטול ידיים שלוש פעמים לסירוגין בעלות השחר ללא ברכה, וכשמגיע עלות השחר מברכים את כל ברכות השחר כולל ברכת "אלוקי נשמה" ו"המעביר חבלי שינה". אולם לא מברכים ברכת "על נטילת ידיים" וכן לא מברכים "אשר יצר", ואם עשה צרכיו יכול לברך ברכת אשר יצר (חזו"ע עמ' תל"ח).
ברכות התורה
מנהג בני ספרד לברך ברכות התורה גם מי שהיה ער כל הלילה, ויכול לברכם משיגיע זמן עלות השחר שהוא שבעים ושתים דקות זמניות לפני הנץ (חזו"ע שם).
אדם שנרדם בלילה וקם ללמוד
אדם שנרדם בתחילת הלילה במשך חצי שעה ויותר על מיטתו אך קם ללמוד אחר כך, צריך לברך ברכות התורה קודם שלומד (שו"ע סימן מ"ז סי"ג). ואם לא חזר לישון עד הבוקר, אין חוזר ומברך שוב בעלות השחר לפי שכבר בירך ופטר עצמו עד השינה של הלילה הבא.
ואם חזר לישון בלילה, כשקם צריך לברך שוב ברכות התורה. אך אם חזר לישון לאחר שעלה עמוד השחר – אינו חוזר ומברך כשיקום לאחר מכן (הלכה ברורה סימן מ"ז הלכה כ"ה).
שתיה באמצע הלילה
הלומד כל הלילה, כששותה תוך כדי הלימוד אינו מברך על כל כוס וכוס ברכה ראשונה כל עוד שדעתו לשתות עוד אח"כ. ועליו לכוון בתחילת הלילה שרוצה לפטור בברכתו הראשונה את כל מה שישתה אח"כ (יבי"א ח"ו סי' כ"ז).
אולם אם יוצא לבית הכסא ורוצה אחר כך להמשיך לאכול ולשתות: אם בית הכסא נמצא באותו מתחם אינו צריך לחזור ולברך על השתיה, אולם אם בית הכסא נמצא מחוץ לבניין צריך לחזור ולברך על השתיה (ילקו"י סוכות ע"מ תשפ"ח).
תפילה בנץ החמה
יש להזהר לכתחילה שלא להתחיל בתפילת שמונה עשרה קודם הנץ החמה. אולם בשעת הדחק כשהציבור עייפים ביותר וקשה להם להמתין לנץ, יכולים להתחיל בברוך שאמר משעלה עמוד השחר שהוא שבעים ושתים דקות קודם נץ החמה, ואפילו אם תפילת שמונה עשרה תהיה קודם הנץ החמה (ילקו"י סוכות ע"מ תשצ"ו).
חביטת הערבה
מנהג נביאים ליטול ערבה ביום הושענא רבה מלבד הערבה שבלולב ולחובטה על גבי הקרקע, ואין מברכים על חביטת ערבה זו (שו"ע סימן תרס"ד ס"א).
מקום חביטת הערבה
מנהג בני ספרד לחבוט את הערבה רק על גבי קרקע שאינה מרוצפת חמש פעמים כנגד אותיות מנצפ"ך, ובכול חבטה יכוון באות אחרת (כה"ח אות ל"ג, ל"ו ול"ז).
כשרות הערבה
ערבה זו דינה כדין ערבה שבלולב, ולכן אורכה שלושה טפחים, וכל מה שפוסל בערבה שבלולב פוסל בערבה זו, חוץ מערבה שנשרו רוב עליה שבלולב פסול ובערבה זו כשר. ומעיקר הדין די בעלה אחד בענף של ערבה זו, אך נהגו שיהיו יפים (שו"ע ס"ד).
מספר הערבות
נהגו שיהיה חמש ערבות לחביטת ערבה (כה"ח שם).
אין לו ערבות
מי שאין לו ערבות מיוחדות לחביטת הערבה, יכול לקחת את הערבות שבלולב (שו"ע ס"ו). וכן יכול לקחת את של חבירו, ובלבד שנשאר עלה אחד בכל ענף (הליכות שלמה פי"ב).
נשים
נשים פטורות ממצות חביטת הערבה, שכל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות (חזו"ע עמ' תמ"ג).
זריקת ארבעת המינים הערבה וסכך
מנהג ישראל לשמור את הערבה ואת ארבעת המינים לשריפת חמץ כדי לעשות בהם עוד מצווה, אך מעיקר הדין מותר לזרוק את הערבה ואת ארבעת המינים וכן את הסכך, לפי שאינם תשמיש קדושה אלא תשמיש מצוה. אולם אין לזורקם במקום שידרכו עליהם בני אדם או לזורקם לאשפה, ומותר לזורקם במקום שלא עוברים ושבים שם (שו"ע סימן תרס"ד ס"ח).
אם אינו יכול לזורקם במקום שלא עוברים ושבים שם יכול לעוטפם היטב בשתי שקיות ולזורקם לפח.
מנהג נשיכת פיטם האתרוג
נהגו הנשים המעוברות שנושכות הפיטם של האתרוג ביום הושענא רבה, וכן יש נשים חשוכות בנים שנושכות את הפיטם של האתרוג ביום הושענא רבה כסגולה להריון ויעשו זאת רק לאחר שמיני עצרת משום שהאתרוג הוקצה למצותו כל שבעה (ילקו"י ע"מ תתל"ה).
המקור לסגולה זו כתוב בספר נזיר שמשון (דף לח): ראיתי מנהג שנהגו הנשים ליטול הפיטם של האתרוג בשיניהם ביום הושענא רבה שהוא סגולה להריון ושתלד ברווח, והטעם דאיכא מאן דאמר שעץ הדעת של אתרוג היה. ובחזו"ע (ע"מ ת"נ) כתב וז"ל ואנא עבדא ידענא שהאתרוג שברכתי עליו בימי החג ויצאתי בו יד"ח המצוה חילקוהו בני ביתי לנשים חסוכי בנים אחר שמונה שנים ושתים עשרה שנה מנישואיהם, ונתנו לכל אחת חתיכה מן האתרוג ובאותה שנה נפקדו בבנים ובבנות לחיים טובים ולשלום וזכות המצוה ראויה היא שתגן אלף המגן.
סגולות שיש בארבעת המינים
לידה קלה: יעשו מהאתרוג מרקחת (ריבה) עם סוכר, ובט"ו בשבט שהוא ראש השנה לאילנות האשה המעוברת תברך עליו עם שאר הפירות שמברכים בלילה ותלד ברווח ולא בצער (כה"ח סי' תרס"ד אות ס).
חשוכי בנים: יבשלו את הערבות של ההושענות וישתו את המים שלהם, ורמז לזה כי ערבה בגימטריה זר"ע (ליקוטי מהרי"ח עניני סוכות).
שמירה: עלי הערבות של ההושענות הם סגולה לשמירה והצלה (מקור חייים סי' תרס"ד מנורת המאור פ"ז נר ג' כלל ד' ח"ו)
פחד: הערבות של ההושענות הם סגולה לביטול הפחד (ספר המדות אות ט"ז).
שניים מקרא ואחד תרגום
ביום הושענא רבה יקרא פרשת "וזאת הברכה" שנים מקרא ואחד תרגום. ואם שכח או נאנס יקראנה בליל שמיני עצרת או בבוקר לפני תפילת שחרית (חזו"ע עמ' ת"נ).
פירוק הסוכה ביום השביעי
אין לפרק את הסוכה ביום השביעי, ואפילו אם גמר לאכול בסוכה, שמא תזדמן לו לעשות עוד סעודה ויצטרך לעשותה בסוכה (שו"ע שם ומשנ"ב ס"ק א').
אולם אם חושש מפני גנבים או מפני הגשמים מותר להוריד את הקישוטים והסדינים ביום הושענא רבה (רמ"א סי' תרל"ח ס"ב).
זמן הוצאת הכלים מהסוכה
ביום השביעי מזמן מנחה קטנה ולמעלה (שעתים וחצי זמניות קודם הלילה) יכול להוציא את הכלים והמיטות מהסוכה לבית, אך לפני זה אסור כיון שלא נראה שמוציאם לכבוד יו"ט (שו"ע שם כה"ח אות ב').
הלכות חול המועד
הימים שבין היום הראשון לשביעי של פסח וכן ימים שבין ראשון של סוכות לשמיני עצרת – נקראים ימי "חול המועד". בתורה הם מכונים "מקראי קודש" ומצווה להרבות בהם בדברי תורה.
יש לכבד ימים אלו בבגדים נאים, במאכל ובמשתה, וכן מצווה מן התורה לשמוח בחול המועד ולשמח הנשים בבגדי צבעונים ובתכשיטים (חזו"ע עמ' קנ"ח).
דבר האבד
דבר האבד, כלומר דבר שאם לא יעשנו בחול המועד יבוא לידי הפסד, מותר לעשותו בחול המועד בלי שינוי ובלבד שלא יהיה בעשייתו טרחה יתרה. ואפילו בהפסד מועט יש להקל. ואף אם הדבר אצלו בספק אם יבוא לידי הפסד מותר לעשותו בחול המועד (חזו"ע עמ' קע"ג).
לכן מי שנזדמן לו בחול המועד לקנות מוצרים או חפצים בזול (כגון חנות שהכריזה על חיסול וכד') ולאחר המועד לא יוכל להשיגם במחיר זה – יכול לקנותם.
וכן מותר להשקות עציצים ופרחי נוי בבית, באופן שאם לא ישקה בחול המועד ייפסדו. ודווקא כשאין טרחה בדבר, כגון ע"י ממטרות וכד'.
תספורת
מצווה להסתפר ולהתגלח בערב יו"ט לכבוד החג, כדי שלא ייכנס לרגל כשהוא מנוול בשערות. אולם בחול המועד אין מסתפרים ולא מתגלחים, ואפילו מי שנאנס ולא גילח בערב יו"ט או שהסתפר בערב יו"ט וצמח שערו – אסור להתגלח שוב בחול המועד (חזו"ע עמ' ק"צ).
נטילת השפם מותרת בחול המועד, ואפילו אם אינו מעכב האכילה (חזו"ע שם).
אף לאבי הבן, מוהל וסנדק אסור להסתפר בחול המועד (חזו"ע שם).
אבל על אביו או על אימו שנגמרו ימי השלושים בתוך חול המועד וגערו בו – מותר לו להסתפר בחול המועד (חזו"ע עמ' קצ"ג).
גזיזת צפורניים
מותר לגזוז צפורניו בחול המועד, ואפילו ע"י כלי המיוחד לכך (חזו"ע עמ' קצ"ד).
גיהוץ וצחצוח נעליים
מותר לגהץ בגדיו בחול המועד, וכן מותר לצחצח נעליו במשחת נעליים (חזו"ע עמ' קצ"ה).
קניית בגדים / מנעלים
מותר לקנות בחול המועד בגדים ומנעלים חדשים (חזו"ע עמ' קצ"ו).
כיבוס
אסור לכבס בגדיו בחול המועד אפילו לצורך המועד, וגזרו זאת חז"ל מפני שחששו פן לא יכבס בגדיו לפני יו"ט וייכנס לחג כשהוא מנוול.
אדם שכיבס בגדיו קודם המועד ומחמת הזיעה צריך להחליף את הלבנים הצמודים לבשרו מדי יום ואין לו אחרים – מותר לו לכבסם במועד ואם באפשרותו לקנות במקום לכבס תבוא עליו הברכה (חזו"ע עמ' קצ"ח).
מגבות מטבח או פנים שנתלכלכו ונגמר כל המלאי שבבית, מותר לכבסן במועד ובלבד שדרכו תמיד להחליפן מדי יום או יומיים (חזו"ע שם).
בגדי קטנים עד גיל 3: מותר לכבס בגדי קטנים בחול המועד באופן שכל הבגדים התלכלכו ואין מה להחליף להם, ויכבסו רק מה שצריך למועד. ובכלל דין זה גם בגדי זקנים וחולים וכד' שבגדיהם מתלכלכים תדיר (חזו"ע שם).
ניקוי כתם: כתם שנפל בבגדיו בחול המועד, מותר לנקותו בחומרי ניקוי. והוא הדין שמותר להבריש כובעו ע"י מברשת (חזו"ע עמ' ר').
תיקון נעליים
נעליים שנקרעו ורוצה לתקנם בחול המועד לצורך המועד: אם הוא תיקון שאינו מצריך מעשה אומן יכול לתקנם, ואם הוא תיקון המצריך מעשה אומן – אסור לתקנם. לכן הוצאת מסמר או הדבקה פשוטה שעושים אותם ביום יום מותר לעשותם גם בחול המועד (חזו"ע עמ' קצ"ז).
כתיבה במועד
קיימים שני סוגי כתיבה:
א. כתיבת אומן – כעין כתב אשורי או כל כתיבה הנכתבת באומנות מיוחדת. כתיבה כזו הותרה רק לצורך דבר האבד או לצורך רבים או לצורך מצווה, ובלבד שמדובר בצורך המועד.
ב. כתיבת מעשה הדיוט – כתיבה כמו שלנו כיום, והיא מותרת לצורך המועד, כגון רשימת קניות שצריך למועד (חזו"ע עמ רב).
כתיבת חידושי תורה
מותר לכתוב חידושי תורה בחול המועד, בין של עצמו ובין ששמע מאחרים. וכן מותר להקליד ולהדפיס במחשב חידושי תורה (חזו"ע עמ ר"ד).
ציורים לילדים
מותר לילדים לצייר בחול המועד.
צילום
מותר להצטלם בחול המועד, אך פיתוח התמונות ייעשה רק לאחר חול המועד. ומי שצריך לפתח בחול המועד כגון פספורט כשצריך לנסיעה ואינו יכול לדחות זאת – יכול לפתח גם בחול המועד (חזו"ע עמ' ר"ו).
רפואה
מותר לקחת כדורים לכאבים שונים בחול המועד, והוא הדין שמותר ליטול ויטמינים לצורך שמירת בריאות הגוף (חזו"ע עמ' ר"ב).
הליכה לרופא
במקרה של צער או צורך לרפואה מיידית מותר ללכת לרופא בחול המועד, אך כשאין שום צער וניתן להמתין עד לאחר החג – ימתין עד לאחר המועד. לכן אם רופא אומר שיש להמתין עם ניתוח או טיפול מסוים עד לאחר המועד ולא ייגרם נזק – יש לשמוע בקולו.
לימוד נהיגה
אין ללמוד שיעורי נהיגה בחול המועד, ואם יש צורך גדול יעשה שאלת חכם. וכן לא יקבע טסט לחול המועד.
קניית רכב
מותר לקנות רכב לצורך המועד. ואם יש מבצע גדול של מכירת מכוניות שלא יחזור על עצמו – מותר לו לרכוש את הרכב אף לא לצורך המועד.
תיקון רכב
מותר להחליף גלגל שהתפנצ'ר אם צריך את המכונית למועד, וכן מותר לתקן הפנצ'ר (ואפילו הגלגל הרזרבי מותר בתיקון אם חושש לנסוע ללא גלגל נוסף, שמא ייתקע בצד הדרך).
וכן מי שנתקע באמצע הדרך מותר לתקן את הרכב כדי לחזור לביתו.
מי שנתקע במקום שבו הוא מפחד להשאיר את רכבו – מותר לתקנו או להזמין גרר שיגררנו למקום בטוח.
ניקוי רכב
אם הלכלוך שברכב גדול מאד עד שמפריע לו להנאת הנסיעה, מותר לשוטפו. אך אם אין הרכב מלוכלך במיוחד ולא מפריע לו כ"כ – אסור לשוטפו.
תיקון אופניים
אם האדם משתמש באופניו תדיר, דינם כרכב – דהיינו שנוסע ממקום למקום וכד' ולא להנאתו, מותר לו לתקנם בחול המועד. אולם אופני ילדים קטנים אין לתקן, שהרי נוסעים רק לשם ההנאה.
תיקון מזגן
כשם שהכל חולים אצל צינה, הוא הדין להפך לעניין החום. לכן מותר לתקן מזגן שהתקלקל בחול המועד אם הימים ימי חום המעיק על האדם ויש סבל גדול בהעדר המזגן (ואם יש באפשרותו לתקנו ע"י נכרי – תבוא עליו הברכה).
תפירת בגד / כפתור
בגד שנקרע או כפתור שנפל, והקרע או חסרון הכפתור מפריעים לו ללבישת הבגד או שמתבייש לצאת כך, ואין לו בגד אחר ללבישה – מותר לתפור ולתקן הבגד בשינוי, דהיינו שיתקן את הקרע בתפירות רחבות מהרגיל וגם לא בקו ישר, אלא ינעץ המחט פעם למעלה ופעם למטה. ובכפתור – אם יש בו ארבעה נקבים יעביר את המחט רק בשניים מתוכם (חזו"ע עמ' קצ"ז).