כתבו עלינו - קו טלפון לשאלות בהלכה: על פי דעת מרן

קו טלפון לשאלות בהלכה: על פי דעת מרן

בשורה לציבור הספרדי: מהיום אין יותר ספקות בהלכה. שיחה עם יוזם קו ההלכה הספרדי הארצי אליהו שושן, על הפרויקט שמקשר בין הציבור ל-40 רבנים חשובים בכל שעות היממה

כמה פשוט לכאורה להרים את הטלפון ולקבל תשובה מרב מוסמך, אבל לא פשוט לארגן 40 רבנים חשובים, מורי הוראה, רבני שכונות וראשי כוללים, ולחלק ביניהם את השעות מ-8:00 בבוקר ועד 1:00 בלילה(!), ללא תמורה.

אבל אליהו שושן, 31, נשוי ומתגורר בבני ברק עם ילדיו, רגיל לעבוד סביב השעון בזיכוי הרבים, בין היתר בניהול הכולל של סביו, רב בית כנסת בבת ים, שם נולדה לאליהו היוזמה. "אני מסתובב בבת ים ורואה שלאנשים אין הרבה את מי לשאול", הוא מספר. "הרבנים רוצים לענות, אבל מוגבלים לפי שעות, וטרודים מאוד. החלטנו להרים את הכפפה".

כיצד הצלחת להביא את כל הרבנים לפרויקט?

"ביקשתי עזרה מחבר מועצת גדולי התורה הרב דוד יוסף שליט"א שיעזור להביא רבנים. הוא אמר לי לפנות לרב משה פנירי, ואכן הרב פנירי הביא לי את רוב הרבנים. רובם היו מורי הוראה אצלו. יש גם רבני יישובים, ראשי כוללים, רבני שכונות ורבני קהילות בארץ".

קו ההלכה יצאה לדרך בראש חודש ניסן. "היום יש בקו כמעט 40 רבנים שעונים מ-8:00 בבוקר ועד 1:00 בלילה רצוף, מספר שושן. "בכל שעה יש בין שניים לשלושה רבנים שעונים לשאלות. אפשר לשאול בכל עניין, גם בטהרת המשפחה. היום בפועל יש בקו בין 300 ל-400 שיחות ליום, ועוד היד נטויה".

הרבנים החשובים, ביניהם הרב משה פנירי, הרב שמואל פנחסי ועוד רבנים ידועים, מקבלים את השיחות לניידים שלהם, ועושים זאת בהתנדבות מלאה. "המרכזייה מעבירה כל שעה שיחות למי שפנוי, ועלות השיחה היא של שיחה רגילה לבזק", אומר שושן ומדגיש "אני אדם פרטי, והקו לא קשור לשום גוף פוליטי". הרבנים כולם פוסקים על פי שיטת הספרדים, לפי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

הרב שושן יודע לספר על לא מעט אנשים שנעזרו מאוד בקו ההלכה. "היה מישהו שאמר לי שכל מה שהם עושים בבית זה ´פחות או יותר´, הוא מספר וצוחק. "מאז שנפתח קו ההלכה הכל אצלם הולך על פי ההלכה. אין יותר ´פחות או יותר´". כמו כן, הרב שושן נזכר באברך שלא ידע מה מותר ומה אסור בהלכות אבלות, כיוון שיש אברכים שלא לומדים אבלות בחיי הוריהם. "הוא התקשר ולא ידע מה לעשות, וקו ההלכה עזר לו מאוד".

קו טלפון לשאלות בהלכה על פי דעת מרן: 073-7860860


תגובות