רדיו - 

 

שאלה: האם מותר לקנות מכשירי כתיבה בתשעת הימים?

תשובה: קניית מכשירי כתיבה וספרי לימוד בתשעת הימים בשו"ת אבני ישפה (ח"א סי' קיב אות א) כתב בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שדברים קטנים מאוד כגון בגדים תחתונים או גרביים או עט לכתוב בו מותר לקנות אף בתשעת הימים (וכתב שם דשמא כוונתו לענין קניה אבל לענין שימוש לכאורה לא גרע מבגדים מכובסים שיש איסור להשתמש בהם. ע"כ. ולדידן בני ספרד שמותר ללבוש בגדים מכובסים עד שבוע שחל בו אם כן יהא מותר גם להשתמש בהם. על כל פנים לענין עט לא מיירי שאינו מלבוש). וכן ראיתי בהליכות שלמה (בין המצרים, עמ' תכט סי"ח) שהסתפק אם בגדי זיעה כגרביים גופיות ולבנים נוהג בהם איסור קניית בגדים חדשים בתשעת הימים וראה שם מילתא בטעמא ומה שדייק מדברי המ"ב (סי' תקנא ס"ק מה). ולגבי ספרי לימוד ראה באשרי האיש (מועדים, עמ' תסה) שהביא בשם הגרי"ש אלישיב שמצד הדין אפשר לקנות אותם בתשעת הימים, ועדיף לפני. ע"ש. וכנראה סברתו שאין על ספרי לימוד שם חשיבות כלל ולא נועדו ממילא לשימוש כעת ודומה לדין בגדים לבנים וכו', דלעיל. ואכן שם כתב שספרי קריאה לא יקנה בימים אלו. ע"ש. ועתה ראיתי בלקט יושר (ח"א חאו"ח עמ' קז ענין א) שכתב, והתיר (בעל תרומת הדשן) לקנות כלים חדשים כגון כפות וקערות אף על פי שכתוב באו"ח דאסור לתקן בגדים חדשים. ע"כ. הרי שהתיר לקנות דברים פעוטים, ואם כן יהא שרי לקנות עטים וכדו', שאין להם חשיבות כל כך (ושמא יש ללמוד מכאן גם לגבי בגדים שאינם חשובים כדוגמת בגדי זיעה, וי"ל). וכן ראיתי להגר"נ קרליץ שליט"א שהתיר לקנות כלים קטנים בתשעת הימים (ספר 'והגית' על אבלות המקדש, עמ' 492). לכן להלכה מותר מן הדין לקנות כלי כתיבה וספרי לימוד בתשעת הימים.

 

נהנתם - רוצים לקבל הלכה אקטואלית למעשה כל יום למייל

הרשמו וקבלו הלכה יומית ישירות לדואר האלקטרוני

 

 

 

ניתן לשאול בSMS
במספר

055-937-8408
_
________________

073-7-860-860
_______________

שאל את הרב במייל
 
המענה ינתן במהירות האפשרית
השאלות והתשובות לא מתפרסמים באתר      

הרשמה להלכה היומית במייל

הרשמו להלכה היומית וקבלו דברי תורה יומיים ישירות לדואר האלקטרוני