תשובה:
ימים אלו נקראים על שם הפסוק (איכה א' ג') "כל רודפיה השיגוה בין המיצרים". ואמרו חז"ל (במדרש איכה שם) שהם הימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, שבהם נכנסו האויבים לירושלים, ופרעו פרעות בישראל, עד יום תשעה באב, שבו החריבו את בית המקדש. ולכן נוהגים כמה מנהגי אבל וצער מיום שבעה עשר בתמוז עד אחר תשעה באב. חזון עובדיה (ד' תעניות עמוד קכה) ועי' בירושלמי (תענית פרק ד' הלכה ה').
הרב ירון אשכנזי
נושאים: בין המיצרים
572 צפיות
פתח דף שאלה
תשובה:
נהגו להיזהר לכתחילה שלא לגזוז את חוטי הציצית על ידי סכין או מספרים של ברזל, משום שנאמר לגבי אבני המזבח "לא תניף עליהם ברזל" ולכן נזהרים גם בברזל. לכן ראוי להקפיד לחתוך רק במספרים קרמיים, או לחתוך בפיו אבל לא לחתוך בסכין או מספריים של ברזל. כף החיים (פלאג'י סימן י' אות י"ב).
הרב ירון אשכנזי
נושאים: ציצית
2088 צפיות
פתח דף שאלה
תשובה:
אם התפילין היו מאוחסנות כל הזמן במקום קריר ויבש אין חיוב מעיקר הדין לבדוק את התפילין, אמנם ראוי ממידת חסידות להחמיר ולבדוק את התפילין מידי שנה בשנה בחודש אלול. שו"ת יחוה דעת (חלק א' סימן מ"ט). ויש נוהגים לבדוק את התפילין פעמיים בשבע שנים. קול יעקב (אות ל"ח).
הרב ירון אשכנזי
נושאים: תפילין
716 צפיות
פתח דף שאלה
תשובה:
יש להפוך את התפילין באופן כזה שהקשר יהיה לצד הפנימי והקשירה לצד חוץ ובמקרה זה יוצא שהקשירה היא למטה והבית נמצא למעלה. על פי המבואר בשלחן ערוך (סימן כ"ז סעיף ג') וכן פסק בשו"ת אבני ישפה (חלק ז' סימן א').
הרב ירון אשכנזי
נושאים: תפילין
718 צפיות
פתח דף שאלה
תשובה:
החיוב מוטל על האשה ואינה יכולה לצאת ידי חובה בברכת בעלה, ואם בעלה בירך בשבילה זה נחשב לברכה לבטלה, אמנם אם הבעל התחייב בעצמו בברכת הגומל וכגון שנסע נסיעה ארוכה יותר מ 72 דקות בדרך בין עירונית יכולה לשמוע כשמברך ולצאת ממנו ידי חובה, כיוון שבלאו הכי הבעל חייב ממילא יכולה לצאת ידי חובה בברכתו. דברי בניהו (חלק כ"ג סימן כ"ז)
הרב ירון אשכנזי
נושאים: ברכות
520 צפיות
פתח דף שאלה
תשובה:
נוהגים שלא לחלוץ תפילין עד שמחזירים את הספר תורה להיכל, שלחן ערוך (סימן כ"ה). וכן אין לחלוץ את התפילין בפני ספר תורה, אפי' אם ספר התורה סגור ומכוסה במעיל, אלא אם כן מסובב ראשו או שמכסה את ראשו בטלית. שלחן ערוך (סימן קמ"ב סעיף ב'.)
הרב ירון אשכנזי
נושאים: תפילה
715 צפיות
פתח דף שאלה
תשובה:
אף שחלק ממצוות כיבוד הורים הוא להימנע מלצער לאביו ואמו, ואין מועילה מחילת ההורים על צער שעשה הבן כלפיהם, מכל מקום אם מכוון לטובה, שרוצה לשתף את הוריו כי רואה את צערם הגדול וכשאינו מספר להם מצער אותם שבעתיים, מותר לו לספר, רק ישתדל לספר זאת בצורה שההורים לא יבהלו עד כמה שניתן. קריינא דאיגרתא (חלק א' סימן קצ"ד).
הרב ירון אשכנזי
נושאים: כללי
359 צפיות
פתח דף שאלה
תשובה:
מבואר בפוסקים שיש איסור להניח את הנעליים סמוך למראשותיו. (ציפורן שמיר סימן ז' אות קי"ב) אמנם תחת המיטה משמעות הפוסקים שאין איסור והוא הדין למגירת נעליים שנמצאת תחת המיטה אין איסור.
הרב ירון אשכנזי
נושאים: כללי
413 צפיות
פתח דף שאלה
תשובה:
מעיקר הדין מותר לה ללבוש את מכנסי בית החולים, ומדרכי הצניעות תשתדל שיהיה לה כתונת לילה או חלוק על המכנסיים. שו"ת אבני ישפה (חלק ו' סימן קי"ח ענף ד').הרב ירון אשכנזי
נושאים: כללי
363 צפיות
פתח דף שאלה